برای بهینهسازی صفحه اپلیکیشن به موارد زیر توجه کنید:
- نظرات و امتیازهای مثبت: کاربران میتوانند نظر خود را دربارهٔ اپلیکیشن شما در اپ استور ثبت کنند و به آن امتیاز دهند. هرقدر تعداد نظرات مثبت و امتیازتان بیشتر باشد، رتبهٔ بهتری خواهید داشت.
- تعداد دانلود: رتبهٔ اپلیکیشن در صفحهٔ نتایج جستوجوی اپ استور به تعداد دانلودهای آن بستگی دارد. افزایش تعداد دانلود به معنای کسب رتبهٔ بهتر است.
- کلمه کلیدی: اپلیکیشنهایی که از کلمههای کلیدی مرتبط در نام و توضیحات خود استفاده کردهاند، شانس بیشتری برای دیدهشدن و بهتبع آن دانلود دارند.
- تعداد دفعات استفاده از اپلیکیشن: آیا کاربران، اپلیکیشن شما را فقط دانلود کردهاند یا از آن استفاده هم میکنند؟ زمانی که کاربران از اپلیکیشنتان مداوم استفاده میکنند، به این معنا است که اپلیکیشن مفیدی برای سایر کاربران است و رتبهٔ بهتری کسب میکند.
- حفظ کاربر: تعداد افرادی که برنامهٔ شما را حذف میکنند با افرادی که آن را حداقل ۳۰ روز نگه میدارند مقایسه کنید. نتیجهٔ این مقایسه تاثیر زیادی در رتبهٔ شما خواهد داشت. شما برای حفظ کاربر چارهای بهغیر از طراحی دقیق پرسونای مخاطب هدف ندارید؛ زیرا کاربری که به اپلیکیشنتان نیاز داشته باشد، آن را پاک نمیکند.
اسکرینشاتهای اپلیکیشن نقش زیادی در موفقیت آن دارند؛ زیرا به کاربران نشان میدهند که چه چیزی در انتظار آنها است. شما تلاش زیادی برای کشاندن کاربر به صفحه اپلیکیشن خود کردهاید. در این مرحله، باید از اسکرینشاتها استفاده کنید تا مخاطب را قانع کنید. به عبارتی، مخاطب باید بپذیرد اپلیکیشنتان همان چیزی است که او نیاز دارد.
به حرفهای کاربران توجه کنید
برای افزایش نصب اپلیکیشن حتما نظراتی که کاربران ثبت میکنند را بخوانید. یا داخل اپلیکیشن راه ارتباطی و یا ابزاری برای گزارش باگها و مشکلات اپ در اختیار کاربران قرار دهید. باگهای احتمالی را زود برطرف کنید تا تعداد کاربران ناراضی کمتر شود. بسیاری از مواقع با وجود تستهای زیاد، همچنان مشکلاتی وجود دارند که ممکن است از آنها خبردار نباشید.
از سایتهای نقد و بررسی بخواهید تا شما را نقد کنند
بسیاری از سایتهای ایرانی این کار را انجام میدهند. باید هزینهای بدهید تا تیم آنها شما را نقد کنند و در وبسایتشان در مورد شما حرف بزنند. دقت کنید که شما عملا هیچ نقشی در این نقد و بررسی نخواهید داشت. بعد از اینکه نقد و بررسی منتشر شد میتوانید در صفحه اپلیکیشنتان قرار دهید تا همه بخوانند. این نقد و بررسیها میتوانند باعث افزایش نصب برنامه شوند.
یک فاکتور موثر دیگر در افزایش نصب برنامه میزان تعامل و مشارکت و یا Engagement کاربران است. اگر برنامه شما دانلود شود و بعد از مدتی پاک شود تاثیر منفی خواهد گذاشت. پس سعی کنید کاربران را با برنامه درگیر کنید و با فیچرهای مختلف آنها را به صورت مداوم داخل اپ بکشانید. میتوانید از پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید اما مواظب باشید که یوزرها اذیت نشوند. هرچقدر کاربران بیشتری از اپلیکیشن شما به صورت فعال استفاده کنند محبوبیت شما هم بالاتر میرود.
ایمیل یا اساماس مارکتینگ را فراموش نکنید.
اگر برای ورود به اپلیکیشن یا استفاده از آن ایمیل یا شماره تماس کاربران را میگیرید میتوانید بعدها از آن استفاده کنید. بسیاری از کاربران اپلیکیشن شما را حذف میکنند. چطور میتوانید دوباره امید را در دل آنها زنده کنید؟ ممکن است به خاطر یک باگ اپ شما را ترک کرده باشند. فکر نمیکنید با یک خبر کوتاه که باگها برطرف شدهاند بتوانید مجددا آنها ترغیب کنید تا اپلیکیشن شما را نصب کنند؟ اگر لیست ایمیلی دارید و قبلا ایمیل کاربران را جمع کردهاید میتوانید از آن برای جذب کاربران جدید هم استفاده کنید.
اپلیکیشنتان را به صورت مداوم آنالیز کنید
میدانید کاربران به صورت میانگین چند دقیقه داخل اپ شما میمانند؟ چه تعداد کاربر فعال و چه تعداد کاربر خاموش دارید؟ برنامهای برای بیشتر کردن فعالیت کاربران دارید؟ میدانید از کدام فیچرهای اپ شما بیشتر استفاده میشود؟ کدام بخشها اصلا استفادهای ندارند؟ احتمالا سوالات دیگری هم پس ذهن شماست. با جواب دادن به این سوالات میتوانید استراتژی بهتر و دقیقتری بچینید. پس حتما با استفاده از گوگل آنالیتیکس و یا سایر ابزارهای مرتبط، فعالیت کاربرانتان را زیر نظر بگیرید.
بهینهسازی برای فروشگاههای اپلیکیشن به میزان زیادی به کلمات کلیدی بستگی دارد.
استفاده از کلمات کلیدی مناسب تفاوت قابل توجهی ایجاد میکند. با استفاده از کلمات کلیدی مطمئن میشوید که اپلیکیشن شما توسط مخاطبان هدف پیدا میشود. کلمات کلیدی اصطلاحاتی هستند که در بخش جستجوی فروشگاه اپلیکیشن برای یافتن اپلیکیشنها استفاده میشوند. شما احتمالاً باید از ترکیبی از کلمات کلیدی عمومی و اختصاصی استفاده کنید که با اپلیکیشن شما مرتبط هستند. کلمات کلیدی عمومی به افرادی کمک میکند که بدون وسواس خاصی به دنبال اپلیکیشنی مشابه هستند. کلمات کلیدی ویژه به افرادی کمک میکند که به صورت هدفمند برای یافتن اپلیکیشن شما تلاش میکنند.
عامل مهم دیگری که بر بهینهسازی برای فروشگاههای اپلیکیشن تأثیر میگذارد، توجه به مسائل بصری است.
ویژگیهای بصری برای تأثیرگذاری ابتدایی بر افرادی که اپلیکیشن شما را پیدا میکنند اهمیت بسیار زیادی دارند. تصاویری که برای اپلیکیشن خود منتشر میکنید باید چشمگیر باشند و بتوانند شما را در میان اپلیکیشنهای دیگر برجسته کنند. آیکون اپلیکیشن شما باید از نظر بصری جذاب باشد و به شکل خوبی برند شما را نمایش دهد. اسکرینشاتهایی که از اپلیکیشن منتشر میکنید باید به شکلی طراحی شده باشند که ویژگیهای اصلی آن را به بینندگان نشان دهند.
همچنین افزودن یک ویدئوی بررسی اپلیکیشن میتواند بینندگان را به دانلود اپلیکیشن شما متقاعد کند. این ویدئو به افراد کمک میکند نگاه مختصری به اپلیکیشن شما، قابلیتهای آن و مزیتهای آن داشته باشند.
در بهینهسازی برای فروشگاههای اپلیکیشن، بومیسازی نیز مؤثر است.
شما میتوانید اپلیکیشن خود را در کشورها و برای زبانهای مختلف منتشر کنید. برای شروع کار باید مشخص کنید که مخاطبان هدف شما در کدام کشورها هستند و سپس از کلمات کلیدی مربوط به آن زبانها استفاده کنید. استفاده از تکنیکهای بومیسازی در اپلیکیشن به طور خودکار میزان نصب رایگان اپلیکیشن شما را افزایش میدهد.